Etusivu » Ajankohtaista » Lähiruokamessut 9. – 10.9.2023

Lähiruokamessut 9. – 10.9.2023

Luomu ja lähiruoka on Kymenlaakson steinerkoululle tahdon asia!

Kymenlaakson steinerkoulu osallistui Lähiruokamessuille 9.-10.9.2023 Elimäellä.
Koko reilun 20 vuotisen taipaleemme ajan, kouluruokamme pääraaka-aineet ovat olleet luomua ja lähiruokaa.

Meille on vuosien saatossa muodostunut tiivis ja vakituinen yhteistyö eri luomumaatilojen ja luomutuottajien kanssa. Käytössämme on myös biodynaamisesti viljeltyjä raaka-aineita ja tuotteita. Koululla on myös oma hyötypuutarha ja kasvimaa, jotka tuottavat jo jonkin verran satoa.

Valmistamme keittiössämme käsityönä ruoan alusta loppuun asti itse, mitään puolivalmisteita emme käytä. Tietoisesti valittu ja valmistettu ruoka, mahdollistaa mm. lisä- ja säilöntäaineiden välttämisen. Myös samassa rakennuksessa toimiva steinerpäiväkoti syö meillä tehtyä ruokaa.

Ajattelemme ravinnosta laajasti.
Rudolf Steinerin kehittämä biodynaaminen maatalous sekä luomumaatalous, jotka keskittyvät maan viljavuuteen, energian käyttöön, lajiston monipuolisuuteen, ihmisen ruumiilliseen sekä henkiseen hyvinvointiin, eläinten terveyteen ja hedelmällisyyteen, sekä kaiken tuotannon sosiaaliseen ulottuvuuteen – mm. kaikki tämä kuuluu ravinnon laadun käsitteeseemme.

Ravinnon yksi varsinainen merkitys onkin siinä, että se luovuttaa sisältämiään voimia. Kouluruoka on siis myös pedagogiikan tuki, se ravitsee kasvavan lapsen ja nuoren kaikkia olemuspuolia eri kehitysvaiheissa. Ruokalistan suunnittelussa otamme huomioon R.Steinerin viljarytmin. Jokaisena päivänä ruoka sisältää ” päivän” täysjyväviljaa mm riisiä, ohraa, hirssiä, ruista tai kauraa.

Rajoitamme sokerin ja valkojauhon käyttämistä, niinpä vehnää käytämme vain harvakseltaan esim. juhlissa kakkuihin. Kerran viikossa ruokalistalta löytyy luomulihaa, kotimaista kalaa, täysjyväpuuroa lisäkkeineen, myös kasvisruokaa/vegaania on saatavilla joka päivä. Pimeinä aikoina suosimme juureksia, niissä on hyvin koko kasvukauden varastoitunutta energiaa, sillä ne säilövät itseensä koko kesän valon ja voiman alas juureen saakka.

Kestävä kehitys on meille keskeinen arvo myös ruokahävikkiin nähden. Kerran viikossa tarjoilemme viikolla valmistettuja ruokia uudelleen lämmitettyinä, mutta tuorepalat ja salaatit ovat luonnollisesti aina tarjolla vastavalmistettuina.
Elämme siis lähiruokamessujen teemaan nähden, kokonaisvaltaisesti asian ytimessä. Niinpä esittäydyimmekin messuilla arjen kouluruoalla!

Myynnissä oli pienessä maisteluannoskoossa ihan tavanomaista kouluruokaa.
Luomumenu:
– Täysjyväkauraa ( Puotimaalla, Liisa ja Tommi Mattila Korialta)
– Punajuuri-porkkana hauduketta ( Matti Kunnarilta Haminasta sekä Liisa Lindholmilta Iitistä)
–  Ylämaan karjaa suikalepaistina ( Järvenhaltijan Highland Cattle, Anjalasta)
–  Vihersalaattia sis. pinaattia, mangoldia ja lehtisalaattia( Liisa Lindolmilta Iitistä)
–  Coleslawia ( Matti Kunnarilta Haminasta)
– Tomaattia ( Liisa Lindholmilta Iitistä)
– Koulun sinappista -valkosipuli salaattikastiketta
– Oliiviöljyä
– Auringonkukan ja sesaminsiemeniä.
Annoksen sai myös ilman lihaa,
– Kananmunalla ( Kuorttisen luomukanala Lappeenranta)
– Vegaanisena vaihtoehtona suomalaisella fermentoidulla härkäpavulla( Ferm Foods Oy)

——–

Maistatimme ja myimme luomu- ruisleipää (Tuomon luomu, Kuusankoski) – kylmäpuristettua mansikkamehua (Mukulan luomumarjatila, Iitti) – tomaattia (Liisa Lindolm, Iitti).

Lisäksi myynnissä oli:
Puotimaalla viljatuotteet, Kuorttisen kananmunat, Lindholmin pinaattia, porkkanaa, lehtikaalia sekä koulun omaa luomuomenapiirakkaa tavanomaisena, gluteenittomana sekä vegaanina versiona.

Messujen valmisteluihin osallistuivat kotitaloustunnin oppilaat sekä koulun vanhempia omenapiirakan leipomistalkoissa. Messupäivinä kojua ylläpitivät koulun vanhemmat ja opettajat, yhdessä koulun emännän kanssa.

Oli ilo nähdä, miten aidosti ihmiset olivat kiinnostuneet kouluruoasta. Ihmettelivät ääneen nähdessään värikkään elinvoimaisen tarjonnan ja syötyään vakuuttuivat laadun aitoudesta ja hyvyydestä. Hämmennyimme itsekin siitä, miten annosta koostaessa ja samalla kertoessa mistä mikäkin ainesosa oli peräisin, asiamme konkretisoitui. Aurinkoinen sää sekä messutunnelma suosi meitä ja väkeä oli ennätysmäärin liikkeellä.

Oikein värikästä, elämänvoimaista ja ravintorikasta sadonkorjuuaikaa kaikille!

Toivottaa,
Kymenlaakson steinerkoulun väki